Jürgen Schadeberg

Jürgen Schadeberg

Cover: Jürgen Schadeberg
Hatje Cantz Verlag, Stuttgart 2008
ISBN 9783775721509
Gebunden, 288 Seiten, 58,00 EUR

Klappentext

Mit 285 Abbildungen in Duplex. Deutsch, Englisch, Französisch. Herausgegeben von Ralf-P. Seippel. Quite a few impressive images by Jürgen Schadeberg ( 1931 in Berlin) have gone down inhistory. The young photographer went to South Africa in 1950 to work for Drum, the first magazine for blackreaders; later, he worked for Life and Stern magazines. In the early fifties he did portraits of young attorney Nelson Mandela and singer Miriam Makeba, and documented the wild nightlife in Sophiatown, a dynamic black neighborhood in Johannesburg. Revealing the great poverty endured by most of the black population ultimately became his chief focus. In 1964, when Drum was banned, Schadeberg left the country and spent the next decades in Europe and the United States, photographing people in ordinary circumstances, without ever resorting to stereotyping them or depriving them of their dignity. In 1985 Schadeberg returned to South Africa and in 1994 shot yet another photo that was distributed around the world: Nelson Mandela, the first black president of South Africa, at the window of his former prison cell on Robben Island. Schadeberg, who has been a teacher to many important contemporary artists, now lives and works near Paris.

Rezensionsnotiz zu Die Tageszeitung, 23.08.2008

Freudig begrüßt Rezensent Wilfried Weinke diesen großformatigen Bildband, der das Lebenswerk Jürgen Schadeberg angemessen würdigt. Er rekapituliert die Karriere des großen Fotografen, der ab 1950 viele Jahre in Südafrika lebte, und hebt neben Schadebergs Porträts der Protagonisten der Blues- und Jazzszene in Südafrika vor allem die politisch engagierten Fotoreportagen hervor, die das System der Apartheid dokumentieren. Vorliegender, von Ralf-P. Seippel herausgegebene Band führt für Weinke in "brillanter Weise" das Lebenswerk Schadenbergs vor Augen. Er lobt den "opulenten" Band als sensible Würdigung des bescheidenen und begeisterungsfähigen Fotografen. Die Textbeiträge von Kollegen und Freunden unterstreichen seines Erachtens zu Recht Schadebergs Menschenfreundlichkeit. Ohne dessen Fotos, resümiert Weinke, wäre der "Bildatlas des 20. Jahrhunderts um einige seiner großartigsten Dokumente" ärmer.
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